Pronacija in supinacija pri hoji in teku

0

Pronacija ja naravno gibanje nog med hojo in tekom. Med gibanjem naše noge lahko kažejo znake prekomerne pronacije ali supinacije. Strokovnjaki so ugotovili, da so ljudje, ki imajo znake prekomerne pronacije oziroma supinacije, bolj nagnjeni k poškodbam med tekom ali hojo.

Za vse, ki se soočajo s prekomerno pronacijo, se svetujejo čevlji, ki lahko vplivajo na premikanje nog med hojo, posebni vložki ali opornice, s katerimi se vpliva na način hoje. Za ljudi, ki imajo izraženo supinacijo, pa zadostujejo čevlji s prožnim podplatom ali čevlji z optimalno amortizacijo.

Če nam prekomerna pronacija ali supinacija povzroča težave, je dobro, da si vzamemo čas in se pozanimamo, kako si lahko pomagamo. Veliko ljudi kljub nepravilni hoji ne občuti bolečin, če pa spadamo v skupino ljudi, ki se sooča s težavami, moramo pravilno ukrepati.

1. Nevtralna oblika stopala

Izraz pronacija se nanaša na običajno naravno premikanje stopala vstran med hojo ali tekom. Noga se pri vsakemu koraku običajno obrne rahlo navznoter. Če imamo nevtralno obliko stopala, med hojo ali tekom ne bomo imeli težav.

Kaj se torej zgodi pri običajni pronaciji:

  • Med hojo ali tekom nam pri odrivanju pomagajo vsi prsti, pri čemer največjo nalogo opravita palec in kazalec, ostali trije prsti pa skrbijo za stabilizacijo noge.
Nevtralno stopalo

Nevtralno stopalo

  • Pri odrivanju se podplat pri pronaciji obrne proti zadnjemu delu telesa in ni nagnjen. To pomeni, da je podplat zasukan navznoter ali navzven.
  • Ko se peta dotakne tal, se lok stopala splošči in tako pomaga ublažiti šok.
  • Kdor ima nevtralno obliko stopala, pri hoji lahko opazi, da se stopalo skupaj z nogo zavrti navzven.
  • Medtem ko se stopalo obrne navzgor in navzven, se lok stopala dvigne in postane trd, kar nam zagotovi stabilnost.
  • Celotne teža telesa se premakne z zunanje strani noge in nato zopet proti palcu.

2. Prekomerna pronacija

Pri prekomerni pronaciji se gleženj med hojo obrne preveč navzdol in navznoter. Obračanje navznoter pa se nadaljuje, tudi ko bi morali prsti nogo že odrivati. Posledično palec in kazalec na nogi opravita celotno delo odriva in zato se stopalo z vsakim korakom preveč zasuka.

Prekomerna pronacija stopala

Prekomerna pronacija stopala

Prekomerna pronacija je pogostejša pri ljudeh, ki imajo ploska stopala, vendar pa pojav ni nujen pri vseh ljudeh s ploskimi stopali.

Prekomerna pronacija čez čas povzroči prekomerno obremenitev palca in kazalca ter nestabilnost noge. Prekomerna rotacija stopala posledično vodi v prekomerno rotacijo golenice v spodnjem delu noge. Posledica tega so bolečine v kolenu in prekomerna napetost v predelu goleni, kar imenujejo medialni tibialni stres sindrom.

Prekomerna pronacija lahko vodi tudi do prekomerne obremenitve posteriorne tibialne tetive, kar pri starejših osebah povzroči preobremenitvene poškodbe in disfunkcijo posteriorne tibialne tetive. Čevlji za kontrolirano gibanje, primerni vložki za čevlje in opornice so izdelane tako, da popravijo način hoje in s tem prekomerno pronacijo.

3. Supinacija

Supinacija je gibanje stopala med hojo proti zunanjemu robu. Noga izvaja naravno supinacijo, ko se peta med hojo dvigne od tal in s tem pripomore pri odrivanju prstov naprej.

Supinacija stopala

Supinacija stopala

Težava nastane, ker pri supinaciji stopalo obrača navzven. Tako se teža telesa ne absorbira v mehkih tkivih, ampak se prenese na kosti in sklepe. To se začne kazati v obliki bolečin v stopalih, kolenih, ramenih ter hrbtu.

Supinacija se kaže tudi v poškodbah gležnjev, Ahilove tetive in plantarnega fascitisa. Za ljudi, ki imajo težave s supinacijo, je pomembno, da si kupijo čevlje, ki so prožni in mehki ter dobro oblazinjeni.

Diagnosticiranje načina hoje

Za pravilno hojo in tek je ključno, da nam strokovnjak pove, ali imamo nevtralno obliko stopala ali kažemo znake prekomerne pronacije ali supinacije. Seveda lahko najprej sami poizkušamo ugotoviti, v katero skupino spadamo. To storimo tako, da preverimo, kako se obrabljajo čevlji, ki jih nosimo. Nato pa je priporočljivo obiskati dobro trgovino za športno obutev, kjer nam bodo zagotovo znali pravilno svetovati.

Pri diagnosticiranju imamo torej več možnosti:

  1. Lahko opravimo analizo stopal. V določenih športnih trgovinah nam lahko s pomočjo analize odtisa stopala povedo, v katero skupino spadamo.
  2. Lahko obiščemo strokovnjaka za nakup tekaških čevljev. Vse boljše športne trgovine imajo zaposlene strokovnjake za tekaške čevlje. Najbolje je, da s seboj prinesemo svoje stare tekaške čevlje, ki bodo prodajalcu dali vedeti, v katero skupino spadamo.
  3. Če nas pestijo nenehne bolečine, lahko obiščemo pediatra. Pediater nam bo predpisal primerne opornice ter terapijo, ki lahko popravi stanje naših stopal.
  4. Če želimo, lahko tudi samo opravimo hiter test. Pri tem moramo vzeti par ponošenih čevljev, ki jih položimo na mizo. Če opazimo, da se pete nagibajo navznoter, je to znak prekomerne pronacije. Če se pete nagibajo navzven, pa je to znak supinacije. Prekomerni pronatorji lahko opazijo, da so njihovi čevlji bolj obrabljeni na notranjih straneh pete in noge. Supinatorji pa bodo več obrabe opazili na zunanjih robovih čevljev.
Deli prispevek

About Author

Ostanifit.si

Lepo pozdravljeni na spletnem portalu OSTANI FIT, kjer boste našli številne nasvete, povezane s športom, prehrano in zdravim načinom življenja. Smo ekipa aktivnih športnikov in nutricionistov, s svojimi izkušnjami in znanjem pa želimo ljudi informirati o zdravju prijaznem življenjskem stilu.

Komentiranje je onemogočeno.